Frank en Janneke naar de USA.

Dag 14: San Simeon – Santa Monica (LA)

Happy Birthday!! Frank is vandaag jarig. Nu wil het toeval dat we totaal geen ontvangst hadden met onze mobieltjes in ons hotel in San Simeon. Dus er kwamen géén sms-jes! Haha.

Maar goed, na ons 'Continental Breakfast', gingen we richting Hearst Castle. Hearst Castle is een (zeg maar gerust) paleis geweest van William Hearst. Een rijke mediamagnaat welke leefde ronde dertiger jaren in de vorige eeuw. Niet normaal dat huis. Eerst een oprijlaan van zo'n 5 km, alles van marmer, de duurste schilderijen, een complete bioscoop (ja, toen al) in huis, buitenzwembad met alles van marmer, een binnenzwembad met goud verwerkt in de tegeltjes op de grond, etc,etc. Echt heel apart om te zien.

Rond het middag uur hebben we een tussenstopje gemaakt in Santa Barbara, ook erg leuk om te zien dit bekende plaatsje.

Daarna hebben we onze toch weer voortgezet richting LA. Het begint al meteen drukker te worden op de snelweg.We gaan van 2-baans naar 4 en soms 5. Weet je dat je hier gewoon links én rechts kunt inhalen? Haha, daar maken we flink gebruik van trouwens! En toen......zagen we weer een Outlet Shopping Mall. Met daarin.....een Uggs outlet winkel!. Dus meteen er naartoe . Maar het was idd een outlet winkel. Hier zag je dus de 'mindere goden'. Janneke heeft toch wat slippers gevonden en wat sleutelhangers.

Een uurtje (en na een bezoekje aan Calvin Klein) ging de toch verder naar Santa Monica. Gelukkig mogen we gebruik maken van de Carpool strook op de snelweg (bij 2 of meer mensen) dus we kunnen flink doorrijden. Uiteindelijk kwamen we bij ons hotel aan. Haha, wat een decadente tent is dit. Er stond een rijtje van 6 kerels klaar die je tassen uit de auto laden en je auto wegzetten (valet parking) en eentje brengt de spullen (9 tassen in totaal) naar je kamer (en wacht op de tip). Nadat we eerst even op de kamer geweest zijn (grote plasma, uitzicht op zee op 7e verdieping, allemaal gezichtsverzorgingsproducten op de badkamer, volledig gevulde mini-bar, 2 luxe ochtendjassen met slippers, etc,etc ) gingen we beneden even het hotel bekijken. Leek wel of heel de Rotary club was neergestreken in ons hotel. Haha, bij het zwembad kon je eten in grote luxe fauteuils . Dit was dus een hotel voor de high society. We besloten om maar even naar de pier te gaan om te kijken of we daar wat konden eten. Uiteindelijk was ik nog steeds jarig dus gingen we toch maar eten in ons hotel, flesje wijn erbij, lekker hapje, dus wat kon er nog misgaan. Toen naar ons bedje.

F en J.

Dag 13: 3 september: San Francisco – San Simeon

San Francisco zit erop. Vandaag gaan we onze Roadtrip vervolgen. We zakken af naar het zuiden. Richting LosAngeles. Natuurlijk is dit stuk té lang om in één keer te doen dus hebben we een tussenstop ingelast. Maar, eerst rijden we naar Monterey. Dit plaatsjeligt ongeveer 200 km onder San Francisco en is bekend vanwege zijn '17 mile drive'. Dit is echt mooi. Je rijdt daar langs de zee, er lopen dieren los rond (we zagen wat herten) en daaromheen zijn allemaal golfbanen aangebracht. Heel apart.

Daarna hebben we de Highway 1 naar het zuiden genomen. Deze weg loopt de hele tijd langs de zee. Er zitten echt hele mooie stukken tussen. Echt gaaf. Soms rijd je langs de zee en soms rijd je op een hoogte van 300 mtr. Erg gaaf. Hebben hier natuurlijk leuke foto's gemaakt.

Ons eindstation is San Simeon. Dit stelt echt niets voor maar ja, het ligt nu eenmaal dicht bij Hearst Castle. Hier brengen we morgen een bezoek aan voordat we LA ingaan. Jahoeoeoeoe.

Oh ja, en morgen ben ik jarig!! Ben benieuwd wat ik krijg.

Tongue out

Gr

Frank

Dag 11+12: 1/2 september: San Francisco

Dinsdag was echt een shopdag. We waren weer vroeg wakker maar zijn lekker in bed blijven liggen. Daarna lekker wat croissants gegeten en toen de (welbekende) tram genomen naar Union Square. Wat een leuke winkelstad is SF. Nadat we van de tram gestapt waren gingen we eerst naar de Uggs winkel. Even rondgelopen en natuurlijk een paar gekocht; Voor Frank!! Natuurlijk niet van die laarzen maar sneakers. De tas konden we laten staan zodat we er niet de hele tijd mee hoefde te lopen. Daarna richting Macy's. Wat is die winkel toch groot! Bijna had Janneke daar weer een horloge gekocht maar ze kon zichzelf nog net inhouden. Toen nog even naar de Apple Store, Bloomingdale's en Abercrombie & Fitch. Hier natuurlijk wel wat gekocht. Leuke kleding hebben ze hier. Tussendoor nog lekker aan een wijntje gezeten op Union Square. En langszamerhand ging de dag weer voorbij dus we namen de tram weer terug naar het hotel (vlak bij Fisherman's Warf). Daarna een lekkere BBQ gehad in ons hotelrestaurant. Lekker Lekker. En toen weer ons bedje in.

Woensdag was het Alcatraz dag! Om 9 uur de boot genomen naar deze oude gevangenis. Toch wel apart om te zien waar Al Capone gevangen gezeten heeft. Bij de cellen kregen we een headset op waarin (in het Nederlands) verhalen verteld werden. Dit maakte het nog leuker. Rond het middaguur hadden we het wel gezien en namen we de boot terug naar SF. Weer een Clamshouder gehad (een broodje met een soort soep erin) als lunch. Daarna heeft Janneke nog een voetbehandeling gehad. Toen we daar klaar waren hebben we even de auto gepakt en zijn naar Berkeley gereden. De bekende Universiteit van Californië. Best wel grappig om daar ff rond te lopen. Daarna nog ff naar de zee gereden. Er kwamen toevallig ook nog wat dolfijnen vlak bij de kust voorbij. Erg mooi om te zien.

Daarna weer terug naar het hotel. Hebben toen weer in het restaurant van het hotel gegeten en zijn toen vroeg gaan slapen (het zijn toch zware dagen). Morgen weer vroeg op. SF zit erop.

Gr

30/31 augustus; Mammoth Lakes - Yosemity - Manteca + Manteca - San Francisco

Dag 9: 30 augustus: Mammoth Lake - Yosemity Park - Manteca

Zo, we hebben goed geslapen en zijn vroeg opgestaan. Snel naar de bakker geweest (toevallig hadden ze in Mammoth Lakes ook een Nederlandse bakker). Dus wat ontbijt gehad en snel naar Yosemity Park gereden. Na een uur bereikten we de Tioga Pass. Dit is aan de oostkant van het park. Wat een geweldig mooie rit was dat. Helaas hebben we wel de vaart erin moeten houden. Er zijn nml grote branden gaande in dit park waardoor bepaalde wegen afgesloten zijn. Wij dachten dus ook dag onze uitgang van het park was afgesloten waardoor we dus flink zouden moeten omrijden naar ons volgende hotel.

Maar, het was dus anders. De site is dus niet helemaal uptodate geweest, erg vervelend. Om dus vanaf Tioga Pass naar Yosemity Valley te komen moesten we een rit doen van 4,5 uur.......... Baas J. wilde dit dus dan doen we dit maar, haha. Maar gelukkig is dit niet voor niets geweest. De rit was zwaar maar het uitzicht geweldig. Was een geweldig park is dit. De volgende keer blijven we hier overnachten, absoluut. Naast al het natuurschoon hebben we natuurlijk ook de blus-heli's in actie gezien en, op afstand, de vuurhaarden. Erg indrukwekkend. Aangezien ons hotel nog zo'n 150 buiten Yosemity Park lag, checkten we dus pas om half 10 in in ons hotel. Maar we hadden wel lekker gegeten bij Applebee's.

Dag 10: 31 augustus: Manteca - San Francisco

Vanochtend waren we weer vroeg wakker. Er zat ontbijt bij dit hotel dus zijn we lekker gaan ontbijten. Koffers weer gepakt, koelbox weer volgegooid met ijs en op naar SAN FRANCISCO!!

We kwamen, na ongeveer 1,5 uur rijden, San Francisco binnen via de Bay Bridge. De skyline was al op verre afstand te zien. Net als de mist! Het is hier koud. 3 dgn eerder heb je nog temperaturen van 50 grd, nu zitten we met 16 grd!

Deze stad is totaal anders dan hetgeen we gezien hebben tot nu toe. Het lijkt wel een Europese stad. Heel apart om te zien. Het doet je totaal niet aan Amerika denken, zo ander. We mochten gelukkig al om 11 uur inchecken, normaal gesproken pas na 14 uur. Dus koffers gedropt in onze supermooie kamer (voor 3 nachten). We hebben toen de auto gepakt en zijn wat gaan rondrijden. Wat een mooie stad is SF. Meteen de Golden Gate Bridge maar opgegaan. Daarna de auto even aan de kant gezet om wat leuke kiekjes te maken van de Golden Gate. We hebben daar nog ff staan te kletsen met een ander Nederlands stel. Zij hadden een camper gehuurd en reden van Camping naar Camping. Uiteraard even de camper van binnen bekenen. Zag er leuk uit.....wie weet.

Daarna weer richting hotel gereden. Auto geparkeerd in een parkeergarage. En naar Fisherman's Warf gelopen. Een gezellige pier is dit met allemaal leuke winkeltjes. Allemaal erg netjes. En natuurlijk een beoek gebracht aan de zeehonden die hier altijd liggen. Erg apart om te zien. Daarna een lokale lekkernij gegeten (een hard broodje met een soort soep erin). Nog een Levi's gekocht voor Frank voor een prikkie en toen weer lekker naar hotel . Nog ff aan de bar gehangen om vervolgens naar ons bedje te gaan (Janneke om te slapen en ik om een verslag te maken).

Grt.

Frank

Dag 8: Stovepipe Wells (Death Valley) – Mammoth Lake

Het was een apart nachtje. Het was buiten nog 30 grd dus we sliepen met de airco op volle toeren aan (dat ding was volgens mij ook al 20 jaar oud) en het bed wat we hadden was VEEL te klein. Maar ja, we zijn de nacht toch doorgekomen. Na het ontbijtje (in de volle zon met 40 grd) en het volgooien van de koelbox ging de trip weer verder. We moesten nog een uurtje rijden om Death Valley uit te komen. En binnen dat uur was de temperatuur met zo'n 15 grd gedaald. Heel apart.

Nadat je een volle dag door een woestijn gebied hebt gereden is het wel leuk om door kleine stadjes en dorpjes te rijden. Het viel ons op dat er in deze regio ontzettend veel Shell popstations zijn. Wat nog leuker was is dat in het dorpje Bishop er een Nederlandse Bakker zit. Toevallig hadden we net ervoor de TomTom 'ingesteld' op een Starbuck's toen 'Erick Schats Bakkerij' opeens te voorschijn kwam. Dat was lachen. Superdruk, naast toeristen ook echte regionaal volk. Er lagen zoveel dingen. Van krentenbroden tot meergranenbrood. En van cocosmacronen tot aan (LET OP) Oliebollen!! Dus ipv Starbuck's werd het maar Erick's. Was erg lekker die cocosmacroon bij de koffie.

Nadat we de tank weer volgegooid hadden ging de rit verder naar ons volgende hotel; Mammoth Lake. Na een uurtje kwamen we hier aan. Allereerst nog even naar het 'visitor-center' geweest om een plattegrondje te scoren. En toen zag Janneke een folder over paardrijden.... Gelukkig kwam dit niet uit.

Nadat we onze koffers in het hotel gezet hebben gingen we het stadje in. Dit is echt een typisch ski-dorpje. In de winter schijnt het hier gekkenhuis te zijn. We zijn ook even de heuvels ingereden. En opeens kwam er een manege te voorschijn. En Janneke kon het niet laten. Die heeft dus een trial van één uur gereden. Die heeft dus haar portie weer gehad. Daarna hebben we op een van de vele meren een uurtje rondgevaren met een bootje. Dat was leuk. Echt zo'n typisch Amerikaans meer met mensen die aan het vissen zijn. Echt geweldig. Daarna nog wat winkeltjes bezocht en gaan eten bij een Mexicaan. Bah wat vervelend.

En toen was de dag weer om.

Grt.

Dag 5/6/7: Verblijf Las Vegas – Stovepipe Wells (Death Valley)

Dag 5/6/7: 26 t/m 28 augustus: Verblijf Las Vegas - Stovepipe Wells (Death Valley)

Hallo, daar zijn we weer. Na enkele dagen niets gedaan te hebben werd het weer eens tijd voor een update. Internet in Vegas ging wat moeilijk (lees: je moest betalen). Nu zitten we midden in de woestijn en we plukken gewoon een gratis signaal uit de lucht, geweldig.

Nou, wat hebben we allemaal gedaan.

Las Vegas was gewoon GEWELDIG. Wat een vakantie-oord is dat. We waren wild van New York maar Las Vegas komt hier echt dichtbij. Die hotels......de ene is nog groter en uitgebreider dan de andere.

Bij de een is een achtbaan binnen gebouwd, de ander heeft Venetie nagemaakt (met echte Gondeliers), de ander heeft weer Rome nagebouwd met een complete winkelstraat erin en bij de ander is er om het uur een 'regenshow' binnen het (overdekte) winkelcentrum. En dan die casino's. Je ligt helemaal dubbel. 's-Morgens om 9 uur hangen ze al achter de trekkast. Ons Planet Hollywood had een afdeling 'Pleasure Pit'. Hier staan dus croupiers (dames) in lingerie. En ze zijn allemaal bij de plastische chirurg geweest...... Frank heeft hier maar niet gespeeld. Hij zou teveel afgeleid worden.

En dan dat licht 's-avonds op de Strip. Dat gebruikt Helmond nog niet in 1 week. Maar wel erg mooi om te zien. Gelukkig zaten we met ons hotel in het midden van de Strip dus de ene avond gingen we naar het zuiden, de volgende naar het noorden. Shoppen in Casino's gaat ook goed...... Ik zeg 1 ding: Ugg!!

We zijn ook nog wezen winkelen in een Outlet Store. Hier ga je tenminste met een volle tas met Tommie Hilfiger spullen naar buiten......voor € 80,=! Moet je in NL eens proberen. Maar overdag shoppen valt niet mee terwijl het 43 graden is... Janneke werd er op een gegeven moment dus echt ziek van. Die is toen maar ff gaan slapen op de hotelkamer. Frank moest toen maar even het casino in...

Buiten een ontbijtbuffet hebben we niets gewonnen helaas. Wel grotendeels ons geld natuurlijk terugverdient. 3 dagen Vegas was eigenlijk te kort. Maar ik denk dat we hier echt nog wel een keer terug gaan komen. Denken? Ik weet het wel zeker!

Vandaag, vrijdag, zijn we vertrokken uit Vegas richting ons volgend adres; Stovepipe Wells. Dit is in Death Valley, het laagste punt op het Westelijk Halfrond. Dit betekent dus HOGE TEMPERATUREN. Dus het is maar goed dat we flink wat water en ijs (je vind trouwens in elk hotel ijsmachines waar je gratis ijs uit kunt halen) hebben ingeslagen. Death Valley is dus echt iets apart. Temperatuur gaat richting de 50 graden (!). Dus je hebt eigenlijk bijne de hele tijd een flesje water vast om te drinken. Het is maar goed dat de auto een goede airco heeft. Het landschap is geweldig, droge vlaktes, zoutvlaktes, veel gebergte's, etc, etc. We zitten nu dus in een klein dorpje midden in Death Valley. Het is nu 22 uur in de avond en de temperatuur zit nog op 30 graden....kun je nagaan. Hebben zojuist lekker in zo'n ouderwetse Saloon wat gedronken en wat muziek gedraaid op de Jukebox die er stond. U2, The Doors, Blondie en Billy Joel kwamen onder andere voorbij. Voor nu weer slapen, morgen is Johan jarig, maar hopen dat mijn gsm het weer doet hier. Foto's komen later wel, tis nu te laat, ik ga slapuuh.

Groetjes

Frank en Janneke.

Dag 4: Tusayan (Grand Canyon) – Las Vegas

Hoi hoi, Janneke was al vroeg wakker. Waarschijnlijk van de zenuwen... Want vandaag gingen we in een helicopter over de Grand Canyon!! Na het ontbijtje, in een plaatselijk kroegje, gingen we richting Papillon Helicopters. We moesten er een half uur van tevoren zijn. Ons gewicht werd opgenomen en we kregen een veiligheidsfilmpje te zien. Na even wachten kregen we een kaartje met een nummer. Frank kreeg nummer 2 en Janneke 1........

Vervolgens werden we, met een Engels gezinnetje, gehaald om naar de heli te gaan. Nu wisten we meteen waar die 1 voor stond. Dat was dus de plaats NAAST de piloot. Dus Janneke zat dus voorin, de beste plek die je maar kunt hebben. 'Buckle up and headsets on'.

Zachtjes klom de heli omhoog en zette vaart richting de Rim onder begeleiding van spectaculaire muziek. Na een kleine 5 minuten begon de Grand Canyon echt dichtbij te komen. Eerst vlieg je nog boven bomen en enkele seconden later kijk je 2 kilometer naar beneden een kloof in. Wat ongelooflijk was dit, je moet dit meemaken om dit te beseffen. Wow. Kippevel moment!

Het was vroeg dus de zon deed goed zijn werk waardoor de kleuren van de rotsen erg mooi waren. De Colorado rivier was goed te zien en af en toe zag je een boot op de rivier. De Grand Canyon is zo groot dat het er continu anders uitziet. Echt geweldig. Na een 40tal minuten rondgecirkeld te hebben gingen we terug richting vliegveld. Daarbij vlogen we ook mooi recht over Tusayan waardoor we duidelijk ons hotel zagen, erg leuk. Na een zachte landing zetten de piloot ons weer veilig op de grond.

Ik denk dat dit echt een van de hoogtepunten wordt van onze vakantie, niet normaal. Een uur later zaten we beiden nog vol van adrenaline. Maar ja, de reis gaat verder. En dan nog wel naar 'Sin City' Las Vegas! Maar wel via de Hoover Dam.

Nu moesten we dus weer terug richting west. Maar ipv Route 66 namen we nu maar de Highway. Dat scheelde nogal wat tijd, ondanks de zeer zware plaatselijke hagelbui waar we in kwamen. Hierdoor reden we op een gegeven moment nog maar een 50 mijl per uur.

Na een trip van zo'n 3 uur kwamen we aan bij de Hoover Dam. Wat een grandioos bouwwerk is dit. Elke auto wordt goed gecontroleerd voordat ze de Dam over mogen. Dit natuurlijk vanwege 'a terrorist attack'. Je rijdt nml natuurlijk letterlijk over de Dam. Ze zijn nu trouwens een gigantische brug aan het bouwen om het verkeer over de dam te verminderen.

Na een ritje van zo'n 20 minuten doemt Vegas al op. Bepaalde gebouwen zoals The Stratosphere en the Luxor Pyramid vallen al goed op. Tommie leidt ons richting The Strip. We weten zo langzamerhand niet meer waar we moeten kijken. Het MGM hotel, M&M shop (ja, Marielle, ook hier is er een), The Bellagio met de bekende fonteinen, een mini Eiffeltoren, noem het maar op. Ook Planet Hollywood, ons hotel voor 3 nachten, zagen we al snel liggen. Snel de parkeergarage in. We doen toch maar 'Valet Parking'. Dwz je zet je auto voor de deur, je geeft je sleutels af en ze zetten hem weg. De Bellboy pakt onze koffers. Ff inchecken en dan naar onze kamer. We kijken dus echt op de Strip, en recht naar de Bellagio Fonteinen waar 's-Avonds om het kwartier een geweldige show te zien valt.

Na het Diner-buffet (lees: vreethal) kleden we ons om en gaan we ons geluk beproeven in het Casino, we zijn tenslotte in Las Vegas. Even op een Slot Machine gespeeld en daarna heeft Frank nog wat BlackJack gespeeld. Janneke wilde in Bad dus die ging alvast naar de kamer. Frank ging nog ff wat door met spelen. Je krijgt tenslotte gratis drank als je aan het spelen bent....

En je weet het, 'What happens in Vegas, Stays in Vegas'.........

Doei.

Dag 3: Laughlin - Tusayan (Grand Canyon)

Vandaag, maandag wordt Grand Canyon dag. Maar om daar te komen moesten we nog wel wat kilometers maken. Het was weer een heerlijk Jetlag nachtje. Om 3 uur weer allebei klaarwakker en niet meer in slaap kunnen komen. Maar dat zal wel goedkomen. Na ons ontbijtje @ Starbucks (in het hotel natuurlijk) gingen we op weg. Allereerst reden we een stukje naar het noorden van Laughlin. Daar was een grote Dam (Colorado Rivier). Maar dat viel wat tegen, je kon het niet goed zien en er was verder niet veel te beleven.

Vervolgens gingen we echt op weg. Maar niet op de snelste manier..... We gingen een stuk via de overbekende Route 66. Eerlijk gezegd vonden we het wel meevallen. Maar op het laatst kwamen we wel in een erg leuk dorpje met allerlei rare souvenir winkeltjes (zie foto). Daar stikte het natuurlijk van de touristen.

Daarna gingen we richting Tusayan. Hier hebben we onze spullen in onze hotelkamer gegooid en hebben even op bed gelegen. Weer die verdomde jetlag. Uiteindelijk zijn we naar de Canyon gereden. Het is ons nu helemaal duidelijk waarom het de GRAND CANYON genoemd wordt. Wow, je moet dit gezien om erover mee te kunnen praten. Zo geweldig groot. Hoe hebben ze het kunnen maken zo ;.)

Na hier zo'n 4 uur rondgelopen en gereden te hebben kregen we langzamerhand wat honger. Na de tank vd auto weer volgegooid te hebben. 1 gallon benzine =$ 3,49, 1 gallon=3,78liter. Dit betekent dus 1 ltr voor $ 0,93. Dat betekent dus € 0,66 per liter!!! Tja, ze rijden wel wat schadelijker maar toch......

Eten gingen we maar doen bij de Pizza Hut. Lekker een ordinaire vette pizza met gratis frisdrank refill.

En de dag was weer bijna voorbij.

Morgen om 9 uur met de heli mee....ben benieuwd.